SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.7 issue2Schools’ evaluation in Portugal: What future? author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa

Print version ISSN 1645-4464

Rev. Portuguesa e Brasileira de Gestão vol.7 no.2 Lisboa Apr. 2008

 

A liderança inovadora na hotelaria algarvia

Ileana Monteiro 1 e Fernando Sousa 2

 

Resumo: Este artigo resume uma investigação realizada para compreender o processo de inovação na hotelaria de qualidade através da acção dos chefes inovadores. Para o efeito, utilizando um instrumento construído a partir da teoria dos constructos pessoais de Kelly, inquiriram-se 519 empregados de 16 unidades hoteleiras do Algarve, de quatro e cinco estrelas, tendo sido igualmente construídos os mapas perceptivos de 24 chefes inovadores e 6 não inovadores, a partir da análise factorial de correspondências das entrevistas realizadas. Os resultados salientaram as diferenças entre a forma como as chefias inovadoras e não inovadoras são vistas pelos colaboradores e mostraram que a inovação tinha mais probabilidades de emergir nos departamentos de back office, onde as contribuições do cliente eram filtradas pelos colaboradores. Salientaram também que a inovação resulta dos processos interactivos, ou seja, dos processos de comunicação, formais e informais, de aumentar os conhecimentos e melhorar as relações chefia-colaborador, levando todos os actores a dar atenção aos pequenos detalhes e a investir nos processos reflexivos que permitem a melhoria contínua e a inovação.

Palavras-chave: Líder Inovador, Inovação na Hotelaria, Interacção Simbólica, Competências Decisionais, Competências Relacionais

 

Title: The innovative leadership in the hospitality industry at Algarve

Abstract: This paper summarizes a research designed to explain the process innovation in high quality hospitality industry through the action of innovative hotel managers and to identify the collaborators' perceptions of innovative managers. Also, 24 innovative and 6 non innovative leaders’ interviews were subjected to content analysis and factorial analysis of variance, in order to extract the managers’ perceptual maps. As to the quantitative study, the results showed the differences between innovative and non innovative managers, either as perceived by their teams or by the managers themselves; and that innovation was more likely to happen in back office departments, where the clients’ contributions were filtered by the employees. These results and the qualitative ones stressed the importance of interactive communication processes, aimed at increasing the learning and the quality of the interactions leader-collaborator, leading every one to pay attention to minor details and to invest in the reflexive processes which allow for a continuous improvement and innovation.

Key-words: Innovative Leader, Innovation in Hospitality, Symbolic Interactivity, Decision Skill, Relational Skills

 

Titulo: El liderazgo innovador en la hostelería de Algarve

Resumen: Este artículo resume una investigación realizada para comprender el proceso de innovación en la hostelería de calidad a través de la acción de las jefaturas innovadoras. En ese sentido, utilizando un instrumento construido a partir de la teoría de los constructos personales de Nelly, se encuestaran 519 empleados de 16 unidades de hostelería de Algarve (Portugal), de cuatro y cinco estrellas, construyéndose también los mapas perceptivos de 24 jefes innovadores y 6 no innovadores, a partir de la análisis de correspondencias de las entrevistas realizadas. Los resultados revelaran las diferencias entre la forma como las jefaturas innovadoras y no innovadoras son vistas porsus colaboradores y se determino que la innovación tiene mas posibilidades de emerger en los departamentos de back office donde las contribuciones de los clientes son filtradas por los colaboradores. Se fortalece también que la innovación resulta de procesos interactivos, o sea, de los procesos de comunicación, formales e informales, deaumentar los conocimientos y mejorar las relaciones jefatura-colaborador, llevando todos los actores a dar atención a los pequeños detalles y a invertir en los procesos reflexivos que permiten la mejora continua y la innovación.

Palabras clave: Líder Innovador, Innovación en la Hostelería, Interacción Simbólica, Competencias Decisionales, Competencias Relacionales

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

Referências bibliográficas

ARGYRIS, C. (1999), On Organizational Learning. Blackwell Publishers, Oxford.        [ Links ]

BASADUR, M. (2004), «Leading others to think innovatively together: creative leadership» [electronic version]. The Leadership Quarterly, 15(1), pp. 103-121.

BASS, B. M. (1998), Transformational Leadership Industrial, Military, and Educational Impact. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ. Retirado da base de dados Questia a 14/11/2005.

GO, F. M. (2005), «Co-creative tourists: an idea whose time has come». Publications Association Internationale d' Experts Scientifiques du Tourisme, 47, pp. 77-90.

GRAEN, G. B. (2006), «To share or not to share leadership - New LMX-MMX network leadership or charismatic leadership on creative projects». In G. B. Graen e J. A. Graen (Eds.), Sharing Network Leadership, Information Age Publishing, Greenwich, pp. 25-36.

GRAEN, G. B. e UHL-BIEN, M. (1995), «Relationship-based approach to leadership: development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: applying a multi-level multi-domain perspective» [electronic version]. Leadership Quarterly, 6(2), pp. 219-247.

GRIFFIN, D. (2005), «Leadership and the role of conflict in processes of mutual recognition: the emergence of ethics». In D. Griffin e R. Stacey (Eds.), Complexity and the Experience of Leading Organizations, Routledge, London, pp. 17-60.

JACOB, M. e BRAVO, A. (2001), «Estudio exploratorio sobre innovación en el sector turístico balear». Cotec, Madrid. http://www.cotec.es/publica/estudios/Estudio21.html, 20 de Abril 2004.

JACOB, M.; TINTORÉ, J.; SIMONET, R. e AGUILÓ, E. (2004), «Pautas de innovación en el sector turístico balear». Cotec, Fundación para la Innovación Tecnológica, http://www.cotec.es, 20/04/2004.

KELLY, G. (1963), A Theory of Personality. The Psychology of Personal Constructs. W. W. Norton & Company, New York.

LORD, R. G. e MAHLER, K. J. (1993), Leadership and Information Processing. Routledge, New York.

MEINDL, J. R. e EHRLICH, S. B. (1987), «The romance of leadership and the evaluation of organizational performance» [electronic version]. Academy of Management Journal, 30(1), pp. 91-109.

SOUSA, F. C. (1999), «Creativity and effectiveness in teaching: perceptions of students and lecturers of the Lisbon Polytechnic Institute (IPL)». Tese de doutoramento não publicada, ISCTE, Lisboa.

SOUSA, F. C. (2003), «El liderazgo y la creatividad: una visión interaccionista». Creatividad y Sociedad,3, pp.61-66.

SOUSA, F. C. e MONTEIRO, I. (2005), «Aplicação das grades de Kelly às representações sociais do professor criativo». In A. S. P. Moreira, B. V. Camargo, J. C. Jesuino e S. M. Nóbrega (org.), Perspectivas Teórico-Metodológicas em Representações Sociais, Editora Universitária – UFPB, João Pessoa, pp. 259-290.

STRYKER e STATHAM (1985), «Symbolic interaction and role theory». In G. Lindzey e E. Aronson (Eds.), Handbook of Social Psychology, vol. I, Random House, New York, pp. 311-378.

SUNDBO, J. e GALLOUJ, F. (1998), «Innovation in services». Report of the Project Services in Innovation, Innovation in Services – Services in European Innovation Systems (SI4S) do STEP group. http://www.step.no/old/Projectarea/Si4s/papers/synthes/finalrp2.pdf, 02/06/2004.

TIDD, J.; BESSANT, J. e PAVITT, K. (2003), Gestão da Inovação, Integração das Mudanças Tecnológicas, de Mercado e Organizacionais. Monitor, Lisboa.

TURNER, J. C.; BROWN, R. J. e TAJFEL, H. (1979), «Social comparison and group interest in in-group favouritism». European Journal of Social Psychology, 9, pp. 187-204.

UHL-BIEN, M. e GRAEN, G. B. (1992), «Self-management and team-making in cross-functional work teams: discovering the keys to becoming an integrated team» [versão electrónica]. The Journal of High Technology Management Research,3(2), pp. 225-241.

VERMEULEN, P. e VAN der AA, W (2003), «Organizing innovation in services». In J. Tidd e F. M. Hull (Eds.), Service Innovation, Organizational Response to Technological Opportunities & Market Imperatives,Imperial College Press, London, pp. 35-53.

WATZLAWICK, P.; BEAVIN, J. H. e JACKSON, D. D. (1979), Une Logique de la Communication. Seuil, Paris.

WEST, M. A. (1990), «The social psychology of innovation in groups». In M. A. West e J. L. Farr (Eds.), Innovation and Creativity at Work, Psychological and Organizational Strategies. John Wiley & Sons, Chichester, pp. 309-333.

 

1 Ileana Pardal Monteiro

imontei@ualg.pt

Doutora em Psicologia das Organizações. Professora Adjunta da ESGHT da Universidade do Algarve, Faro, Portugal.

Phd in Organizational Psychology. Lecturer at ESGHT – Univ. of the Algarve, Faro, Portugal.

Doctorada en Psicología de las Organizaciones. Profesora Adjunta de la ESGHT da Universidade do Algarve, Faro, Portugal.

 

2 Fernando Cardoso de Sousa

cardoso_sousa@hotmail.com

Doutor em Psicologia Organizacional (ISCTE). Presidente do Conselho Científico do INUAF, Loulé, Portugal.

Phd in Organizational Behavior (ISCTE). President of the Academical Board of the INUAF, Loulé, Portugal.

Doctorado en Psicología Organizacional (ISCTE). Presidente del Consejo Científico del INUAF, Loulé, Portugal.

 

Recebido em Janeiro de 2008 e aceite em Maio de 2008.

Received in January 2008 and accepted in May 2008.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License