SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue198The broadcast of Portuguese films on public television (1957-1974)Os Cantos. A tragédia de uma família açoriana author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Social

Print version ISSN 0003-2573

Anál. Social  no.198 Lisboa  2011

 

Representações das masculinidades hegemónicas e subalternas no cinema**

 

Celso Vitelli*

* Universidade Luterana do Brasil, Avenida General Barreto Viana, 1065, ap. 505, 91330-630 Porto Alegre/RS Brasil. e-mail: cevit@terra.com.br

 

Resumo

Este artigo discute parte da teoria proposta por Robert Connell sobre masculinidades, relacionando-a com situações do filme Crash, de Paul Haggis. Analisam-se as diferentes masculinidades apresentadas no filme (hegemónica e subalterna) e as suas relações com o poder, incluindo a cultura da imagem, especificamente na linguagem do cinema.

Palavras-chave: masculinidades; cinema; Crash; educação; Robert Connell.

 

Representations of masculine hegemony and subalterns in the cinema

Abstract

This article discusses part of the theory proposed by Robert Connell regarding masculinity as portrayed in the film Crash, by Paul Haggis.  We analyze two forms of masculinity in the film (hegemonic and subaltern) and their relationships to power, including the culture of the image, specifically, the language of film.

Keywords: masculinities; cinema; Crash; education; Robert Connell.

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

Bibliografia

Almeida, M. V. de (2000), Senhores de Si: uma Interpretação Antropológica da Masculinidade, Lisboa, Fim de Século.

Connell, R. W. (2005), Masculinities, Los Angeles, Berkeley.

Costa, J. F. (2000), A Ética e o Espelho da Cultura, Rio de Janeiro, Rocco.

Duarte, R. (2002), Cinema & Educação, Belo Horizonte, Autêntica.

Fabris, E. H. (2008), “Cinema e educação: um caminho metodológico”. Revista Educação & Realidade, 33(1), pp. 117–133.         [ Links ]

Fischer, R. (2007), Cinema e TV na Formação Ético-Estética Docente. 30.ª Reunião Anual da ANPEd (Associação de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). Disponível em http://www.anped.org.br/reunioes/30ra/sessoes_especiais/sessao%20especial%20-%20rosa%20fischer%20-%20int.pdf. Acesso: em 31 out. 2007.

Foucault, M. (1995), “O sujeito e o poder”. In H. Dreyfus, P. Rabinow, Michel Foucault, uma Trajetória Filosófica: Para Além do Estruturalismo e da Hermenêutica, Rio de Janeiro, Forense Universitária, pp. 231-249.

Foucault, M. (1999), Vigiar e Punir, Petrópolis, Vozes.

Foucault, M. (2004), A Hermenêutica do Sujeito, São Paulo, Martins Fontes.

Foucault, M. (2006), A Ordem do Discurso, São Paulo, Loyola.

Garcia, S. (2001), “Conhecer os homens a partir do género e além do género”. In M. Arilha, S. Unbehaum e B. Medrado (orgs.), Homens e Masculinidades: Outras Palavras, São Paulo, Editora 34.

Garcia, S. (2006), Homens na Intimidade: Masculinidades Contemporâneas, Ribeirão Preto, Holos Editora.

Giroux, H. A. (1995), “Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney”. In T. R. da Silva (org.), Alienígenas na Sala de Aula: Uma Introdução aos Estudos Culturais em Educação, Petrópolis, Vozes, 1995, pp. 132-158.

Gros, F. (2004), “Situação do curso”. In A Hermenêutica do Sujeito, São Paulo, Martins Fontes, pp.

Haggis, P. (2004), Crash, no Limite. Estados Unidos (112 minutos).

Kellner, D. (1995), “Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna”. In T. T. da Silva (org.), Alienígenas na Sala de Aula: Uma Introdução aos Estudos Culturais em Educação, Petrópolis, Vozes, 1995, pp. 104-131.

Shohat, E. e Stam, R. (1995), “Estereótipo, realismo e representação racial”. Imagens: Cinema Cem Anos (5), pp. 70-84.

Shohat, E. e Stam, R. (2006), Crítica da Imagem Eurocêntrica, São Paulo, Cosac Naify.

Stearns, P. N. (2007), História das Relações de Género, São Paulo, Contexto.

 

Recebido para avaliação a 01-09-2009. Aceite para publicação a 20-01-2010.

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License